Nørklere

Hjælp der luner.

Hver dag året rundt – i alle egne af Danmark – samles en af Røde Kors’ mange nørklegrupper. Der strikkes, klippes og syes og snakken går. For mange bliver mødet med andre over strikkepinde, symaskiner og en kop kaffe et vigtigt socialt samlingspunkt i dagligdagen. Drivkraften for de fleste er at gøre noget nyttigt og vide, at indsatsen hjælper sårbare – både i Danmark og ude i verden. Der er over 5.000 frivillige nørklere i Røde Kors. Vi oplever, at flere gerne vil være med og inviterer hele tiden nye ind i fællesskabet. Samtidig er verden i forandring, og behovene og Røde kors’ hjælpearbejde udvikler sig derfor hele tiden.

I Røde Kors Silkeborg har vi en nørklegruppe der mødes hver onsdag formiddag på Rosengårdscentret.

Aktivitetsleder for gruppen: Kirsten Klode – telefon: 3053 4138 mail: k.klode@mail.dk

Hvem kan blive nørkler?

Alle, der kan lide at strikke, hækle eller sy, kan blive nørklere. Der er ingen krav ud over lysten til at være en del af fællesskabet og bidrage frivilligt til Røde Kors’ arbejde.

Tøj til børn i verden = nørkleprogrammet

I nørkleprogrammet laves baby- og børnetøj str. 1½ – 12 år. Der er ca. 40 faste strikke-, hækle- og syopskrifter i flere sværhedsgrader, og modellerne i programmet er basisbeklædning til babyer og børn samt tæpper og dukker. At vi laver mange af den samme slags betyder, at vi kan hjælpe store befolkningsgrupper ad gangen, f.eks. flygtninge i teltlejre, nybagte mødre i tørkeramte egne osv. Tøjet samles sammen – oftest via Røde Korsbutikker – i hele landet og afleveres til en pakkecentral i Sønderjylland, hvor ca. 15 frivillige sorterer og pakker tøjet og gør det klar til forsendelse.